Wednesday 17 April 2013

Asal Usul Manusia Dari Agama Buddhisme

Apa itu Agama Buddha?

Agama Buddha adalah sebuah agama dan filsafat yang berasal dari anak benua India dan meliputi beragam tradisi kepercayaan, dan praktik yang sebagian besar berdasarkan pada ajaran yang dikaitkan dengan Siddhartha Gautama, yang secara umum dikenal sebagai Sang Buddha. Sang Buddha hidup dan mengajar di bagian timur anak benua India dalam beberapa waktu antara abad ke-6 sampai ke-4 SEU (Sebelum Era Umum). Beliau dikenal oleh para umat Buddha sebagai seorang guru yang telah sadar atau tercerahkan yang membagikan wawasan-Nya untuk membantu makhluk hidup mengakhiri ketidaktahuan/kebodohan, kehausan/napsu rendah, dan penderitaan, dengan menyadari sebab musabab saling bergantungan dan sunyatam dan mencapai Nirvana.

Asal Usul Manusia

Menurut kepada Aggañña Sutta*, manusia berasal pada permulaan kalpa semasa sebagai makhluk deva seperti dilahirkan semula dari Ābhāsvara deva-alam. Mereka kemudian bersinar dalam cahaya mereka yang tersendiri, dan mampu bergerak melalui udara tanpa bantuan mekanikal, hidup untuk jangka masa yang panjang, dan tidak memerlukan makanan.
Lama kelamaan, mereka dapat merasai untuk nutriment fizikal, dan kerana mereka menggunakannya, badan-badan mereka menjadi lebih berat dan lebih seperti badan manusia. Mereka kehilangan keupayaan mereka untuk bersinar, dan mula memperoleh perbezaan dalam penampilan mereka. Umur hidup mereka menurun, mereka dibezakan kepada dua jantina dan menjadi aktif secara seksual. Berikutan ini, ketamakan, kecurian dan keganasan timbul di kalangan mereka, dan seterusnya perbezaan sosial dan kerajaan ditubuhkan serta seorang raja telah dipilih untuk memerintah mereka, yang dipanggil Mahāsammata.



*Aggañña Sutta adalah Sutta 27 Digha Nikaya koleksi. Sutta tersebut menerangkan wacana disampaikan dari Buddha dua Brahmin, Bharadvaja dan Vasettha, yang meninggalkan keluarga untuk menjadi sami-sami.

Ape itu Deva-Alam?

Secara umum, terdapat sebanyak 6 alam yang berbeza dalam tradisi buddhisme. Iaitu :

Deva-Gati, Realm of Devas (tuhan-tuhan) dan Makhluk Syurgawi
Dalam tradisi Buddha, alam Deva yang dihuni oleh makhluk tahyul menikmati kuasa yang besar, kekayaan dan kehidupan yang panjang. Mereka hidup dalam keindahan dan kebahagiaan. Namun begitu,  Deva akan menjadi tua dan mati. Selain itu, keistimewaan dan status buta mulia mereka kepada penderitaan orang lain, jadi di sebalik kehidupan lama mereka, mereka tidak mempunyai kebijaksanaan serta belas kasihan. The Deva istimewa akan dilahirkan semula dalam satu lagi Enam Alam.

Asura-Gati, Realm of Asura (Titan)
The Asura adalah makhluk yang kuat dan berkuasa dan kadang-kadang digambarkan sebagai musuh Deva. Asura ditandakan oleh iri hati sengit mereka. Karma kebencian dan iri hati menyebabkan kelahiran semula dalam Realm Asura itu. Chih-i (538-597), seorang bapa dari sekolah Tien-tai, menyifatkan Asura cara ini: "Sentiasa berhasrat untuk menjadi lebih baik kepada orang lain, tidak mempunyai kesabaran untuk inferiors dan orang asing memperkecilkan; seperti menjaja, terbang tinggi di atas dan memandang rendah pada orang lain, dan belum zahir memaparkan keadilan, ibadah, kebijaksanaan, dan iman -. ini membangkitkan perintah yang paling rendah yang baik dan berjalan jalan yang Asuras ".

Preta-Gati, Realm of Hantu Lapar

Hantu Lapar (preta) yang digambarkan sebagai makhluk dengan besar, perut kosong, tetapi mereka mempunyai mulut lubang jarum, dan leher mereka begitu nipis menyebabkan mereka tidak boleh menelan. Hantu lapar adalah orang yang sentiasa mencari di luar dirinya untuk perkara yang baru yang akan memuaskan keinginan dalam. Hantu lapar yang disifatkan oleh kelaparan tidak pernah puas dan keinginan. Mereka juga dikaitkan dengan ketagihan, obsesi dan paksaan.

Naraka-Gati, Realm Neraka
Seperti namanya, Realm neraka adalah yang paling dahsyat Enam Alam. Makhluk neraka mempunyai fius pendek; segala-galanya yang membuatkan mereka marah. Dan satu-satunya cara makhluk neraka berurusan dengan perkara-perkara yang membuat mereka marah adalah melalui serangan - serangan, serangan, serangan! Mereka mengusir sesiapa sahaja yang menunjukkan mereka kasih sayang dan kebaikan dan mencari syarikat makhluk neraka lain. Kemarahan dibiarkan dan pencerobohan boleh menyebabkan kelahiran semula dalam Realm Neraka.

Tiryagyoni-Gati, Realm Haiwan
Makhluk Haiwan ditandakan oleh kebodohan, prejudis dan puas hati. Mereka hidup terlindung, mengelakkan ketidakselesaan atau apa-apa yang tidak dikenali. Kelahiran semula dalam Realm Haiwan digariskan oleh kejahilan. Orang yang jahil dan kandungan untuk kekal begitu juga mungkin menuju Realm Haiwan, dengan andaian mereka tidak berada di sana sudah.

Manusya-Gati, Realm Manusia
The Realm Manusia adalah satu-satunya alam enam makhluk yang boleh melarikan diri Samsara. Kesedaran adalah di tangan dalam Realm manusia, namun hanya beberapa dapat melihatnya. Kelahiran semula ke dalam Realm Manusia disebabkan oleh semangat tidak syak dan keinginan.



The Six Realms


No comments:

Post a Comment