Tuesday 16 April 2013

Asal Usul Manusia Dari Konteks Sains

Evolusi Manusia, Apakah itu?

Teori moden mengenai evolusi manusia mencadangkan bahawa manusia dan beruk berasal daripada moyang apelike yang hidup di bumi beberapa juta tahun yang lalu. Teori ini menyatakan bahawa manusia, melalui gabungan faktor-faktor persekitaran dan genetik, muncul sebagai satu spesies untuk menghasilkan pelbagai etnik yang dapat dilihat pada hari ini, manakala beruk moden berkembang dalam cara evolusi yang berasingan. Antara saintis yang paling terkenal dengan teori evolusi ini ialah Charles Darwin (1809-1882) yang menulis “The Origin of Species (1859)” untuk menerangkan teori evolusi. Ia adalah berdasarkan kepada pemerhatian yang beliau buat semasa pelayaran 5 tahun di seluruh dunia di atas kapal Beagle HMS (1831-1836). Sejak itu, asal-usul manusia secara umumnya telah diterangkan dari perspektif evolusi. Selain itu, teori evolusi manusia telah diubah suai sebagai penemuan baru ditemui, semakan kepada teori diterima pakai, dan konsep sebelum ini terbukti tidak betul dibuang.

Evolusi Manusia, Konsep dalam Teori Evolusi

Teori evolusi manusia bergantung kepada tiga prinsip utama. Prinsip-prinsip ini bergantung kepada keupayaan semula jadi yang di mana semua makhluk perlu memindahkan maklumat genetik mereka kepada anak-anak mereka melalui proses pembiakan. Penjelasan alternatif untuk homologi adalah seorang pereka yang sama. Menurut hujah ini, persamaan dalam ciri-ciri anatomi antara spesies menunjukkan satu pelan tindakan yang digunakan oleh Pencipta / Designer.
Rukun pertama adalah microevolution, kejadian dan mutasi dalam urutan genetik organisma. Mutasi biasanya rawak dan boleh berlaku secara semulajadi melalui kesilapan dalam proses pembiakan atau melalui kesan alam sekitar seperti bahan kimia atau radiasi.
Rukun seterusnya dalam evolusi adalah pilihan semula jadi. Pilihan semula jadi adalah mekanisme semula jadi yang digunakan oleh ahli-ahli paling kuat spesies hidup untuk menyampaikan maklumat genetik mereka, manakala yang paling lemah akan dihapuskan (mati) kerana mereka tidak dapat bersaing di hutan. Pemilihan semula jadi sering dipanggil "survival of the fittest" or "elimination of the weakest."
Rukun ketiga ialah speciation, yang berlaku apabila ahli-ahli spesies berubah ke tahap di mana mereka tidak lagi dapat membiak dengan ahli-ahli lain daripada spesies yang sama. Penduduk baru menjadi masyarakat reproductively terpencil yang tidak dapat membiak dengan masyarakat dahulu. Melalui speciation, gen daripada penduduk baru menjadi terasing daripada kumpulan sebelumnya.

Evolusi Manusia, Bukti saintifik

Teori evolusi manusia disokong oleh satu set pemerhatian bebas dalam bidang antropologi, paleontologi, dan biologi molekul. Secara kolektif, mereka menggambarkan kehidupan bercabang keluar dari moyang yang sama melalui perubahan genetik secara beransur-ansur melalui berjuta-juta tahun, dikenali sebagai "tree of life." Walaupun diterima dalam bidang sains arus perdana sebagai sama sekali fakta dan eksperimen membuktikan, pemeriksaan lebih dekat daripada bukti-bukti yang mendedahkan beberapa kesilapan dan penjelasan alternatif yang munasabah. Ini menyebabkan bilangan ahli-ahli sains untuk berbeza pendapat daripada teori evolusi Darwin untuk ketidakupayaan untuk menjelaskan dengan memuaskan asal usul manusia itu.
Salah satu bukti yang besar bagi evolusi manusia adalah homologi, iaitu, persamaan sama ada ciri-ciri anatomi atau genetik antara spesies. Sebagai contoh, persamaan dalam struktur rangka beruk dan manusia telah dikaitkan dengan urutan homolog genetik dalam setiap spesies sebagai bukti kukuh bagi keturunan yang sama. Hujah ini mengandungi andaian utama yang sama persamaan keberhubungan. Dalam erti kata lain, lebih banyak yang sama dua spesies muncul, lebih rapat mereka adalah berkaitan dengan satu sama lain. Ini dikenali sebagai satu andaian yang lemah. Dua spesies boleh mempunyai homolog anatomi walaupun mereka tidak berkaitan dalam apa-apa cara. Ini dipanggil "penumpuan" dari segi evolusi. Ia kini dikenali bahawa homolog ciri-ciri boleh dijana daripada segmen gen yang berbeza dalam spesies yang tidak berkaitan yang berbeza. Realiti penumpuan menunjukkan bahawa ciri-ciri anatomi timbul kerana keperluan untuk fungsi tertentu, yang merupakan satu tamparan hebat kepada konsep homologi dan keturunan.
Selain itu, evolusi manusia daripada nenek moyang beruk sering berhujah atas alasan anatomi perbandingan di dalam rekod fosil. Namun, rekod fosil menunjukkan kestabilan dalam bentuk spesies daripada lambat atau perubahan drastik, yang menunjukkan peringkat pertengahan antara spesies moden. The "rantai yang hilang" telah hilang. Dan malangnya, bidang Paleoanthropology telah penuh dengan tuntutan palsu untuk mencari pautan yang hilang antara manusia dan primat, setakat yang serpihan rangka manusia telah digabungkan dengan spesies lain seperti babi dan beruk dan lulus kira sebagai sah. Walaupun kepelbagaian genetik yang dilihat semua orang, proses pilihan semula jadi yang membawa kepada speciation dipertikaikan. Penyelidikan mencabar paradigma yang diterima terus timbul meningkatkan soalan penting tentang kepastian evolusi sebagai asal-usul manusia.

Evolusi Manusia, Akhir Kata

Teori mengenai evolusi manusia adalah di bawah penelitian meningkat disebabkan oleh pengekalan jurang di dalam rekod fosil, ketidakupayaan untuk menunjukkan "hidup atau mati" menentukan mutasi berfaedah genetik, dan kekurangan eksperimen atau pemerhatian untuk benar-benar mengesahkan bukti untuk speciation. Secara keseluruhannya, evolusi manusia menyelimuti sebagai paradigma yang diterima mengenai asal-usul manusia dalam komuniti saintifik. Ini bukan kerana ia telah terbukti secara saintifik, tetapi kerana pandangan alternatif yang membawa bersama mereka implikasi metafizik yang menentang paradigma naturalistik moden. Walau bagaimanapun, pemeriksaan lebih dekat mendedahkan bukti evolusi menjadi semakin kurang saintifik dan lebih bergantung kepada kepercayaan, bukan bukti.

Rujukan

David Christian: The history of our world in 18 minutes



No comments:

Post a Comment