Sunday 21 April 2013

Perspektif Asal-Usul Manusia Berdasarkan Agama Yunani Kuno

Kisah tentang kejadian manusia diceritakan dalam sebuah syair tulisan Hesiod yang hidup di tamadun Yunani kuno antara 750-650 BC. Syair ini bernama Theogony.


Prometheus depicted in a sculpture by Nicolas-Sébastien Adam, 1762 (Louvre)
Prometheus, seorang Titan telah diberikan tugas oleh Zeus, ketua semua Tuhan, untuk menghasilkan manusia. Dengan itu beliau telah menghasilkan manusia dari tanah liat, dan kemdiannya, Athena, Tuhan kebijaksaan menghembuskan nyawa ke dalamnya.

Untuk meraikan kejadian manusia, Prometheus memberi mereka kebolehan untuk berdiri tegak seperti Tuhan-Tuhan Yunani lain dan berikan mereka kebolehan untuk menjadikan api.

Prometheus menyayangi manusia lebih daripada Tuhan-Tuhan lain di Olimpus, yang telah buang sebahagian besar daripada keluarganya ke Tartarus. Oleh itu, apabila Zeus menetapkan bahawa manusia mesti menunjukkan sebahagian daripada setiap haiwan mereka korbankan untuk tuhan-tuhan, Prometheus memutuskan untuk menipu Zeus. Dia menciptakan dua timbunan, satu dengan tulang yang dibungkus dalam lemak yang lazat, yang lain dengan daging yang terbaik tersembunyi di dalam perut lembu. Beliau kemudian mengucapkan Zeus untuk memilih. Zeus mengambil tulang. Memandangkan dia telah berjanji, Zeus beliau terpaksa menerima hakikat bahawa bahagian bagi pengorbanan masa depan yang diberi kepada beliau hanya tulang. Dalam kemarahan beliau atas perbuatan Prometheus beliau mengambil api dari manusia. Walau bagaimanapun, Prometheus menyalakan obor dari matahari dan membawanya kembali kepada manusia. Zeus marah bahawa manusia sekarang mempunyai api. Beliau memutuskan untuk mengenakan hukuman yang teruk di kedua-dua manusia dan Prometheus.

Untuk menghukum manusia, Zeus menyuruh Hephaestus, tukang besi Tuhan, mewujudkan seorang manusia keindahan yang menakjubkan. Tuhan-tuhan memberikan manusia ini banyak hadiah kekayaan. Beliau kemudiannya menyuruh Hermes memberi manusia ini hati yang menipu dan lidah berbohong. Ciptaan ini adalah Pandora, wanita pertama. Hadiah akhir adalah sebuah kotak yang Pandora adalah dilarang untuk membuka. Setelah siap Zeus menghantar hantar Pandora ke Epimetheus yang tinggal di kalangan manusia.

Prometheus telah memberi amaran kepada Epimetheus tidak menerima hadiah dari Zeus tetapi, keindahan Pandora tidak boleh ditolak dan beliau membenarkan beliau untuk tinggal. Akhirnya, rasa ingin tahu Pandora mengenai korak dia dilarang untuk membuka menguasai beliau. Dia membuka kotak tersebut dan keluar terbang semua jenis kejahatan, kesedihan, malapetaka, dan musibah. Walau bagaimanapun, bahagian bawah kotak telah mengadakan satu perkara yang baik - harapan.


No comments:

Post a Comment